Institut für Sinologie Completed Dissertations
Completed dissertations by group members
-
2008
- Lena Henningsen "Copyright matters: Imitation, Creativity and Authenticity in Contemporary Chinese Literature"
-
2009
- Jennifer May: "Sources of Authority. Quotational Practice in Chinese Communist Propaganda"
- Huang Xuelei: "Commercializing Ideologies: Intellectuals and Cultural Production at the Mingxing(Star) Motion Picture Company 1922-1938" (ausgezeichnet mit dem Ruprecht-Karls-Preis der Universität Heidelberg 2011)
-
2010
- Nora Frisch: "Coca-Cola—ein chinesischer Mythos. Über Erscheinungsformen und ideologische Aussagekraft politischer Mythen in kommerzieller Fernsehwerbung in China (1989-2009)"
-
2011
- Jennifer Altehenger: "Love, Law and Legality: Marriage Law Campaigning in the Early People’s Republic of China" (ausgezeichnet mit dem Akademiepreis der Heidelberger Akademie der Wissenschaften 2015)
- Cora Jungbluth: “走出去 Geht hinaus! Der Internationalisierungsprozess chinesischer Unternehmen im Spannungsfeld zwischen politischen, ökonomischen und interkulturellen Aspekten”
- Miriam Seeger: "Zähmung der Flüsse. Staudämme und das Streben nach produktiven Landschaften in China im 20. und beginnenden 21. Jahrhundert"
-
2012
- Birte Herrmann: " Wahrnehmung des 4. Juni 1989"
-
2013
- Marie Sander: "Third Culture Kids in Shanghai"
- Nicolas Schillinger: "Körperformationen in der frühen chinesischen Republik"
- Michael Fuhr: "Sounding out the K-Wave Globalization, Shifting Asymmetries and Popular Music in South Korea"
-
2014
- Barbara Wall: "Verwendung der 'Reise nach dem Westen' in der koreanischen Kultur"
-
2015
- Sun Liying: "Body Un/Dis-Covered: Luoti, Editorial Agency and Transcultural Production in Chinese Pictorials (1925-1933)"
- Laila Abu-Er-Rub: " Goldene Zeiten:ModeundKörper im neoliberalen Indien Zur indischen Mode"
- Björn-Ole Kamm: "Gaming in Japan"
-
2016
- Li Hsinyi: Bildungspilger. "Eine multi-lokale Ethnographie über taiwanesische Musikstudierende in Deutschland"
- Xu Hefan: Fragmented Society: "The Diffusion of ICT and China’s Modernization"
-
2018
- Emily Mae Graf: "Lu Xun on Display: Memory, Space and Media in the Making of World Literary Heritage OR The Materiality of World Literary Heritage: Memory, Space and Media in the Making of Lu Xun" (ausgezeichnet mit dem Ruprecht-Karls-Preis der Universität Heidelberg 2019)
- Petra Thiel: "Ein Adoleszenzroman für China: Gattungsdebatten und genderorientierte Untersuchungen ausgesuchter Werke von Cao Wenxuan, Yang Hongying und Guo Jingming (1997-2008)"
-
2019
- Guo Quizi: "When Kodak Came to China: Photography, Amateurs and Visual Modernity, 1900-1937"
- Kuo Chih-wen: "God, Western Learning, and Personal Memento: Timothy Richard’s Literary Work in Late Imperial China"
-
2020
- Zhou Xiaomin: "Erlebte Rede in der literarischen Übersetzung am Beispiel von Robert Musil, Franz Kafka und Lu Xun"
- Marina Rudyak: "Becoming a Donor: National Role Conception, Reform Dynamics and Learning in China’s Foreign Aid System"
-
2022
- Federico Picerni: "The Aesthetics of Labour: Social and Textual Practice of the Picun Literature Group"
-
2023
- Anja Bihler: "Republican China and Post-War Justice for Japanese War Criminals"
- Wu I-Wei: "A World of Asymmetries: Chinese Caricatures in Illustrated Newspapers and Periodicals (1867-1919)"
-
2024
- Liu Chang: "MAOdonna The Social Life of Madonna in Post-Mao China"
- Jia Ruxin: "The Rise of the Chinese Female Striver in Drama Series Women in Beijing: In Pursuit of Wealth, Mobility, and Autonomy in Reform-era China"
- 2025
-
Rossella Roncati: “Chasing Sisterhood: Transcultural Sino-Italian Networks in Global Women's Activism (1949–1963)”