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Centre for
Asian and
Transcultural
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Veranstaltungen

Mo, 09.12.2024

18:15 Uhr

Conversations with Maruyama Ōkyo (1733–1795): Banshi, a Late-Eighteenth Century Diary

Dr. Jens Bartel, Research Associate, Heidelberg University, Institute of East Asian Art History

Mi, 11.12.2024

14:45 Uhr

Porzellan trifft Geschichte – Die digitale Plattform „The Royal Dresden Porcelain Collection“

Karolin Randhahn und Cora Würmell, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Porzellansammlung

Do, 12.12.2024

14:30 Uhr

Angels of the apocalypse: cinema, religion, and the end of the world

Marika Rose

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E-Mail: sekretariat-iko@zo.uni-heidelberg.de

 

 

Aktuelles & Veranstaltungen

Infos zum Semesterstart Wintersemester 2024/25

Liebe Studierende, herzlich willkommen am Institut für Kunstgeschichte Ostasiens (IKO)! Wir freuen uns, Sie im Wintersemester 2024/25 wieder begrüßen zu dürfen. Bei der Semestereinführung am 16. Oktober 2024 konnten Sie das IKO-Team kennenlernen und Näheres zu unserem Kursangebot, Sondervorträgen, weiteren Veranstaltungen und Stipendien erfahren. Um noch einmal ein paar Infos nachlesen zu können, finden Sie hier die Präsentation:

Arrow  Präsentation "Semestereinführung WS 2024/25"

09/12/2024 | Evening Lecture by Jens Bartel

09/12/2024 | Jens Bartel: Conversations with Maruyama Ōkyo (1733–1795): Banshi, a Late-Eighteenth Century DiaryDr. Jens Bartel (Research Associate, Heidelberg University, Institute of East Asian Art History)
Conversations with Maruyama Ōkyo (1733–1795): Banshi, a Late-Eighteenth Century Diary
09/12/2024 | 18:15 | CATS R.010.01.05 | Adobe [Poster]

Situated somewhat between the various texts collectively known as garon, “treatises about painting,” and a zuihitsu-style personal diary, Banshi (Journal of Ten-Thousand Things) was written between 1765 and 1773 by Prince Abbot Yūjō on the shores of Lake Biwa. It stands as one of the most important contemporary documents on the painter Maruyama Ōkyo (1733–1795). This presentation aims to provide an overview of its contents beyond the brief quotations commonly found in art historical texts and to discuss selected entries that shed light on Maruyama Ōkyo’s attitudes, methods and aesthetic outlook, as well as some of the technical aspects of an 18th-century professional studio painting that Banshi records in astonishing detail—from painting techniques and the preparation of pigments and painting grounds such as paper and silk to the construction of folding screens and fusuma sliding doors, as well as the proper storage of materials.
Although only a small number of specific, identifiable paintings by Ōkyo are mentioned in Banshi, a recently rediscovered pair of folding screens—Eight Immortals of the Wine Cup—may correspond to a work described in an entry dated late 1769. The second part of this presentation will discuss this folding screen and outline some characteristics of Ōkyo’s figure painting. Given the large number of forgeries and questionable attributions to Ōkyo, this work serves as a curious case study of the numerous problems of authenticity that often remain unaddressed or unresolved.

11/12/2024 | Workshop: The Royal Dresden Porcelain Collection

11/12/2024 | Workshop: The Royal Dresden Porcelain CollectionKarolin Randhahn und Cora Würmell (SKD Dresden)
Porzellan trifft Geschichte
11/12/2024 | 14:45 | CATS R.010.00.06 | Adobe [Poster]

Seit Januar 2024 ist die „The Royal Dresden Porcelain Collection“ der Porzellansammlung Dresden online. Diese innovative digitale Plattform präsentiert die Ergebnisse eines zehnjährigen internationalen Forschungsprojektes zu den ostasiatischen Porzellanen Augusts des Starken (1670–1733). Dieser weltweit einzigartige Bestand von rund 8.200 noch erhaltenen Objekten ist nun, zusammen mit den Inventarbüchern des 18. Jahrhunderts, frei zugänglich. Das Projekt wurde kürzlich mit dem renommierten Apollo Award für die „Digitale Innovation des Jahres“ ausgezeichnet und findet internationale Beachtung. Dieses Open Access-Angebot richtet sich insbesondere auch an Studierende: Fundierte Objekteinträge und einführende Texte vermitteln einen umfassenden Einstieg in die Geschichte des ostasiatischen Porzellans. Gezielt können Nutzende nach Stilistik und Ikonografie der Objekte recherchieren, um tiefere Einblicke in kulturelle und historische Zusammenhänge zu gewinnen. Wir freuen uns sehr, dass uns Karolin Randhahn und Cora Würmell eine Einführung in dieses wichtige Rechercheinstrument geben und seine Funktionen anhand von Fallbeispielen demonstrieren werden.
[The Royal Dresden Porcelain Collection]

Heinz Götze Visiting Professor: Julia Andrews

Julia AndrewsWe are excited to have Prof. Dr. Julia Andrews join us as the 15th Heinz Götze Visiting Professor for the winter semester. Julia Andrews is Distinguished University Professor Emerita and Academy Professor at Ohio State University. Together with Shuyu Kong and Shengtian Zheng, she edited the 2024 published volume ‘Art and Modernism in Socialist China. Unexplored International Encounters, 1949–1979.’ Students can anticipate her classes on ‘Art and Politics in Modern China’ and ‘Curating A Century in Crisis.’ Be sure to mark your calendars for her evening lecture on November 7, 2024, titled ‘Women Artists in Twentieth-Century China: A Prehistory of the Contemporary.’ [Events]

Ishibashi Foundation Visiting Professor: Frank Feltens

Frank FeltensWe are delighted to welcome Frank Feltens, PhD, as the 32nd Ishibashi Foundation Visiting Professor this winter semester. Frank Feltens is Curator of Japanese Art at the Smithsonian's National Museum of Asian Art in Washington, DC. Feltens has curated a number of exhibitions, including ‘Japan Modern: Prints in the Age of Photography’ (2018), ‘Hokusai: Mad About Painting’ (2019/2020), ‘Mind Over Matter: Zen in Medieval Japan’ (with Yukio Lippit; 2022) and ‘Imagined Neighbors: Japanese Visions of China, 1680-1980’ (2024). His most recent book ‘Imagined Neighbors: Visions of China in Japanese Art, Circa 1680–1980’ (Hirmer, 2024) was published this summer. Students can look forward to his seminars on ‘Painting as Counterculture in Edo Period Japan’ and ‘The Art of Rinpa’, as well as an excursion to Paris. Mark your calendars on 12 November 2024 for his evening lecture on ‘Ghost on the Stage: Specters and the Noh Theater in Modern Japanese Prints’. [Events]

Ist Kunstgeschichte Ostasiens etwas für dich?
Komm zum Studieninformationstag am 20.11.2024

Du stehst kurz vor dem Abi und überlegst dir, mit einem Studium zu beginnen? Der Studieninformationstag an der Universität Heidelberg bietet dir die Möglichkeit, unter dem vielfältigen Studienangebot das Passende für dich zu finden und mit Studierenden und Lehrenden ins Gespräch zu kommen. Du liebst Kunst sowie die ostasiatische Kultur und interessierst dich für ihre Einordnung im historischen und gesellschaftlichen Diskurs? Dann bist du bei uns richtig. Das Institut für Kunstgeschichte Ostasiens (IKO) bietet am 20.11.2024 neben einem Elevator-Pitch und Infoständen, auch einen Vortrag und eine Führung über den CATS-Campus an. Schau vorbei – wir freuen uns auf dich!

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Das neue LSF: heiCO

Sämtliche Verwaltung im Bereich Studium wird ab dem kommenden Sommersemester 2024 über heiCO verlaufen. Studierende können sich mit ihrer Uni-ID in ihr perönliches Profil einloggen. Alle Kursarbeiten und Noten werden erst im Mai 2024 migriert. Arrow heiCO
Tutorials und Hilfestellungen um sich auf der neuen Plattform zurecht zu finden, können im Folgenden abgerufen werden:
https://www.uni-heidelberg.de/de/heico-downloads

 

Verantwortlich: SH
Letzte Änderung: 03.12.2024
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