Publications and Talks

Monographs
Book chapters and journal articles
Conference Papers & Talks

Monographs:

  • Leben andernorts - Geschichten aus dem chinesischen Alltag, Bochum: Projektverlag, 2009 (edited volume).
  • Chinesische Menschenbilder. (Jahrbuch der Deutschen Vereinigung für Chinastudien 5), Wiesbaden: Harrassowitz, 2009 (edited volume, edited with Heiner Roetz).
  • Copyright Matters, Imitation, Creativity and Authenticity in Contemporary Chinese Literature, Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag, 2010.
    Reviewed in: Sueddeutsche Zeitung, 26.4.2010: Tilman Spengler  "Der schlitzäugige Genius unterwegs zum Patentamt. Lena Henningsen zeigt, wie einfallsreich in China mit dem Urheberrecht umgegangen wird"
    Reviewed in: MCLC, September 2010: Krista Van Vleit Hang
    Reviewed in: Cha: An Asian Literary Journal, July 2011 (Issue 14): Ruth Y.Y. Hung.  Zum Artikel
    Reviewed in: Zeitschrift für Chinesisches Recht, 2011, no. 2, p.165-167: Adolf Dietz.
  • Tradition? Variation? Plagiat? Motive and ihre Adaption in China, (Jahrbuch der Deutschen Vereinigung für Chinastudien 6), Wiesbaden: Harrassowitz, (edited volume, edited with Martin Hofmann, forthcoming 2012).

Book chapters and journal articles:

  • "Harry Potter with Chinese Characteristics, Plagiarism between Orientalism and Occidentalism", in: China Information, Vol.20, no.2 (2006), 275-311.
  • "Plagiatkultur zwischen Orientalismus und Okzidentalismus: Harry Potter mit Chinesischen Charakteristika", in: Richter, Antje; Helmolt Vittinghoff [eds] 2007: China und die Wahrnehmung der Welt. (Jahrbuch der Deutschen Vereinigung für Chinastudien 3). Wiesbaden: Harrassowitz, 2007, 331-349.
  • "Ma, Yo-Yo", in: Pong, David, Julia F. Andrews, Jean-Philippe Béjà, Flemming Christiansen, David Faure, Antonia Finnane [ed.] 2009: Encyclopedia of Modern China, Detroit: Charles Scribner's Sons, Vol.2, 539-540.
  • “Reich der Fälscher – oder Land der Kreativen? Der chinesische Buchmarkt und (globale) Phänomene der Kreativität“, in: Orientierungen 1/2009, 34-58.
  • "Totgesagte Leben Länger. Der Autor in der gegenwärtigen populären chinesischen Literatur", in: Henningsen, Lena, Heiner Roetz [eds] 2009: Chinesische Menschenbilder. (Jahrbuch der Deutschen Vereinigung für Chinastudien 5), Wiesbaden: Harrassowitz, 147-162.
  •  "Musikalisches Leben in China", in: Bundeszentrale für politische Bildung [ed.] 2009: Dossier China.
  • "Nationale chinesische Musik und die Erfindung des „Komponisten“: Der Fall Liu Tianhua 刘天华", in: ”, in: Soffel, Christian, Daniel Leese, Marc Nürnberger [eds.]: Sprache und Wirklichkeit in China (Jahrbuch der Deutschen Vereinigung für Chinastudien 7), Wiesbaden: Harrassowitz, 2011, 149-161.
  • “Coffee, Fast Food and the Desire for Romantic Love in Contemporary China: Branding and Marketing Trends in Popular Contemporary Chinese-Language Literature”, in Transcultural Studies, 2011/2, 232-270.
  • “Individualism for the Masses? Coffee Consumption and the Chinese Middle Class’ Search for Authenticity”, in: Inter-Asia Cultural Studies (forthcoming).
  • “Zwischen Imitation und Imagination: Chinesische Spielarten der ‚Starbucks Experience‘“, in: Henningsen, Lena, Martin Hofmann, [ed.]: Tradition? Variation? Plagiat? Motive und ihre Adaption in China, (Jahrbuch der Deutschen Vereinigung für Chinastudien 6), Wiesbaden: Harrassowitz, (forthcoming, 2012).
  • “Street Music’s Long March into the Concert Hall: On the Canonization of Improvised Music in Twentieth Century China and Resonances of ‘Traditional’ Musical Practices”, in: Redepenning, Dorothea, Barbara Mittler [ed.]: Creative Dissonances: Music in a Global Context (forthcoming, 2011).

Conference Papers and Talks:

  • Individuality for the masses? Coffee consumption and the imagination of the Chinese middle class (AAS conference, Honolulu, March 2011).
  • Street Music’s Long March into the Concert Hall – The Music of Abing (Hua Yanjun) between Improvisation and Standardization (Incontri sulla musica vocale cinese, Venice, March 2011).
  • Traditional Chinese Music between Oral Transmission and Canonization: The Music and Musical Writings of Liu Tianhua (Incontri sulla musica vocale cinese, Venice, March 2011).
  • Zwischen Imagination und Imitation: Chinesische Spielarten der "Starbucks Experience" (DVCS Tagung in Heidelberg, November 2010).
  • Harry Potter und die chinesischen Piraten - Was der chinesische Buchmarkt uns über (globale) Phänomene der Kreativität lehren kann (December 2009, Germersheim).
  • Nationale chinesische Musik und die Erfindung des ‚Komponisten‘ (DVCS Tagung in Munich, November 2009).
  • 作曲家、作家、公共知识分子: 刘天华的音乐创作、音乐理论与制度化 (Composer, author, and public intellectual: Liu Tianhua’s music, writings and institution building, August 2009, Beijing, ACCL conference).
  • Institutions and Individuals: Change in Republican China (May 2009, Heidelberg).
  • Approaches to Writing Biographies of Late Qing and Republican Subjects (AAS conference, Chicago, March 2009).
  • Autobiographical Writing in 20th century China (March 2009, Copenhagen).
  • Coffee, Fast Food and the Experience of xiaozi Romance, Branding and Marketing Trends in Popular Contemporary Chinese Literature (Nov. 2008, Heidelberg, “Rethinking Trends” Conference).
  • Creativity through Copying? The Case of Contemporary Popular Chinese Literature (NORASIA conference "Asian Creativity in Culture and Technology", Trondheim, Nov. 2008).
  • No Faith in Fakes: Han Han on plagiarism and authenticity in the contemporary Chinese literary field (EACS conference, Lund, Aug. 2008).
  • Authorship Revisited? Analysis of Contemporary Chinese Authors' Online Activities (EACS conference, Lund, Aug. 2008).
  • "Alles nur geklaut...?" Plagiat, Imitation und Kreativität in der gegenwärtigen chinesischen Literatur (Promotionsfeier der Philosophischen Fakultät der Universität Heidelberg, June 2008).
  • China at German Schools - An online Database for Teaching Materials (Conference of German School Teachers Teaching Chinese, Dortmund, April 2008).
  • Empowerment through the Internet? Analysis of Chinese Authors' Online Activities (Conference "Writing Lives in China", Sheffield, March 2008).
  • The Copyright Problem in the Chinese Literary Field (Institute for Chinese Studies, Ghent, Feb. 2008).
  • Totgesagte leben länger. Selbstbilder gegenwärtiger junger chinesischer Autoren (Not quite dead. Self-perception of contemporary young Chinese authors, Nov. 2007, Bochum, DVCS conference).
  • China Popular: Culture, Cult and Cool (conjoined presentation with fellow PhD students, Night of the Sciences, Heidelberg, Nov. 2007).
  • Chinese in 45 Minutes (Workshop at the Night of the Sciences, Heidelberg, Nov. 2007).
  • Chinese in 90 Minutes (Workshop at Children's University, Heidelberg, Nov. 2007).
  • Vom Glück, authentisch zu sein, gegenwärtige chinesische Literatur und Kultur zwischen Kreativität, Imitation und Plagiat (The Luck of Being Authenttic, Contemporary Chinese Literature and Culture Between Creativity, Imitation and Plagiarism, June 2007, Evangelische Akademie Tutzing, Conference "Das Begehren nach Glück").
  • From Marco Polo to Mao - Teaching Chinese History and Culture to High School Students (May 2007, Schnepfenthal, Conference of German School Teachers Teaching Chinese).
  • Linmo - Imitation in Chinese Culture (May 2007, Heidelberg, Center of East Asian Studies).
  • Copyright Matters! Discussions on Academic Plagiarism in Contemporary China (Jan. 2007, Heidelberg, Max Planck Institute for Comparative Public Law and International Law).
  • Wolfstotem - Oder: Wie man einen Bestseller macht (Wolf's Totem - Or: How to Create a Bestseller, Nov. 2006, Erlangen, Institut für Buchwissenschaften).
  • 异国的呼唤?介于杰克伦敦与姜戎之间的中国狼小说 (The Call of the Foreign? Chinese Fiction on Wolves Between Jack London and Jiang Rong, Oct. 2006, Hangzhou, Symposium "When China Meets the West).
  • Imitative Creativity in Contemporary Chinese Novels (Aug. 2006, Ljubljana, EACS conference).
  • Creativity and its Relation to Ownership - An Exploration into the Black Market for Books in Contemporary China (Jan. 2006, Heidelberg, Institute for Anthropology, Workshop "Anthropology of Knowledge").
  • To Be Chinese - or not to be...? Chinese Society in 21st Century Popular Literature (June 2005, Nanjing, ACCL conference).
  • Plagiatkultur zwischen Orientalismus und Okzidentalismus - Harry Potter mit chinesischen Charakteristika (Nov. 2004, Leipzig, DVCS conference).

 

Web-Beauftragter: AF
Letzte Änderung: 09.02.2012
zum Seitenanfang/up